NÁKUPNÝ KOŠÍK
prázdny
PRIHLÁSENIE
REGISTRÁCIA

Urtextová edícia

Ponuka urtextovej edície

Nenašli ste hľadaný produkt?

Napíšte nám alebo zavolajte.
e-mail: amadeo@amadeo.sk
telefón: +421 55 6229714

Novinky

Newsletter

Mám záujem o newsletter s aktuálnymi novinkami (napíšte email a potvrďte):


Viac informácií

 

1244. J. Hatrik : Cesty za hudbou a k hudbe

1244. J. Hatrik : Cesty za hudbou a k hudbe
CENA: 22.00 €kúpiť
Hodnotenie produktu: 0/5

Výber najzávažnejších textov, ktoré boli v minulosti publikované alebo odzneli ako referáty. 
Rozčlenené sú do niekoľkých blokov. Nesledujú prísne chronologický vývoj, skôr obsahové zameranie. Úvodný blok tvoria esteticko-filozofické úvahy o vzťahu skladateľ – poslucháč, o pôsobení hudby a jej zmysle. Druhý blok je akoby sondou do vývoja slovenskej profesionálnej hudobnej kultúry od polovice 60. rokov 20. storočia až do prelomu začiatkom 90. rokov, kedy sa po vynútenej pauze vrátil na HTF VŠMU a začal stavať koncepciu vlastnej percepčnej analýzy hudobného diela. Tejto je venovaný tretí blok, ktorý obsahuje výber analýz z obdobia jeho pedagogického pôsobenia; do štvrtého bloku sme zaradili reflexie vlastnej skladateľskej tvorby a do posledného, piateho bloku štúdie na všeobecnejšie témy, úvahy a recenzie. V závere knihy nájdeme niekoľko kritických či polemických textov na tému súčasného vývoja hudby, hudobného či spoločenského života, ukončené výberom štyroch fejtónov, ktoré pod jednotiacim názvom Con brio uverejňoval v časopise Hudobný život v rokoch 2003 – 2004. 

Obsah:

Na úvod

Hra na pravdu

Otázniky a výkričníky (úvaha)

Hudba ako súčasť zmysluplného života (úvaha)

Zátišia s husľami (úvaha)

Dirigenti - Sólisti - Teleso (Tri dialógy Juraja Hatríka s Kamilom

Vyskočilom nad jeho fotografiami)

O slovenskom národe a jeho kultúre (rozhovor J. Hatríka s O. Ferenczym)

Poznámky k analýze – Ferenczyho Shakespearovské sonety

X. a XI. symfónia Alexandra Moyzesa

Tvorca a strážca harmónie (Eugen Suchoň)

Ján Cikker: Orchestrálne štúdie k činohre

Jozef Kresánek: I. orchestrálna suita

Dezider Kardoš: III. sláčikové kvarteto op. 49

Cesty Slováka k sebe samému... (Dezider Kardoš)

Ivan Hrušovský: Canticum pro pacem

Tadeáš Salva: Requiem aeternam

Jozef Sixta: Štyri orchestrálne skladby

Úvaha nad Asynchróniou Jozefa Sixtu

Nad III. sláčikovým kvartetom Jozefa Podprockého

Ilja Zeljenka

Cesta od bunky k organizmu (I. Zeljenka: 2. klavírna sonáta)

Juraj Beneš k 2. marcu 2000

Nad opadaným lístím jesene 70

Dve načretia do hlbín (marginália k Týždňu novej slovenskej hudobnej tvorby ´87)

Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela (sedem marginálií k problematike hudobnej analýzy – štúdia)

Metafora ako most medzi hudobným zážitkom a hudobným pojmoslovím (štúdia)

Hummel: Klavírne sonáty (text na CD)

Monotematizmus či komplementarita? (niekoľko poznámok na margo využitia sonátového princípu v Beethovenových klavírnych sonátach)

Cikkerov a Beethovenov „Coriolan“ (niekoľko poznámok k metaznakovým súvislostiam medzi Hommage à Beethoven (Coriolan)

Jána Cikkera (1970) a predohrou op. 62 Coriolan L. van Beethovena)

Pahorok Hïsarlïk v krajine Chopinovej hudby (marginália k analýze vybraných prelúdií z op. 28)

Znaková štruktúra hudobnej reči Clauda Debussyho v obrazoch ženských charakterov (analytický pohľad na Prelúdium č. 8 (Dievča s vlasmi ako ľan) pre klavír z I. dielu Prelúdií a na 2. pieseň z cyklu

Tri balady F. Villona pre hlas (tenor) a orchester)

Ako si Béla Bartók za 87 sekúnd uctil J. S. Bacha a R. Schumanna (štrukturácia symbolu a symbolizácia štruktúry v č. 79 a 80 z III. zošitu Mikrokozmu)

Romantizujúce autorské ego a opravný princíp analýzy (marginália k významovej analýze Prelúdia a fúgy d mol, č. 24 Dmitrija Šostakoviča a interpretačným koncepciám D. Šostakoviča a Keitha Jarretta)

14. symfónia Dmitrija Šostakoviča – katedrála na tému „Smrť“ (D. Šostakovič: 14. symfónia – baladická poéma o láske a smrti)

Tradičná symbolika zla a jej syntagmatizácia v kantáte Seid nüchtern und wachet! Alfreda Schnittkeho

Zlo vstáva, zdá sa, zlo je tu do frasa! (duo TUCAN a jeho pesničky)

O večných pochybnostiach (rozhovor N. Hrčkovej s J. Hatríkom)

Večná hra (pokus o stručný výklad hlavných princípov vlastnej zborovej tvorby)

Dva póly rúfusovskej inšpirácie (malá úvaha skladateľa nad dvomi vlastnými partitúrami)

Denník Táne Savičevovej (ohliadnutie po rokoch)

Hovoríme so skladateľom Jurajom Hatríkom (rozhovor L. Šustykevičovej s J. Hatríkom)

Predohra k nenapísanej skladbe (marginália k vlastnému dielu Klzisko 1951)

Prelúdium s dedikáciou pre organ sólo – Padlému hrdinovi

Autentické texty v mojej zborovej a vokálno-inštrumentálnej tvorbe (vcítenie – rekonštrukcia – imaginácia)

Mizanscéna ako hudobný druh (marginália k vlastným dielam)

Opera a dnešok (štúdia)

Etnicita ako vnútorný princíp človeka (marginália k ontológii Príslušnosti)

Priestor a čas v hudbe ako synestetické metafory (štúdia)

Úvaha (príspevok do ankety a tému „Medzi umením a vedou“)

Idú ešte múdrosť a veda spolu? (malá úvaha skladateľa k noetickému aspektu reflexie a autoreflexie hudby)

Igor Stravinskij: Hudobná poetika – Kronika môjho života (recenzia)

Svedectvo, pamäti D. Šostakoviča – zaznamenal Solomon Volkov (marginália vďačného čitateľa)

Nová slovenská hudba ako triedený odpad? (malý pokus o polemický kontakt)

Osem dní spolupatričnosti (festivalový zápisník)

CAravenGE ... cesta, či klietka? (zopár otázok do diskusie)

Bav ma! (con brio o jednej droge)

O sile a jemnosti (con brio)

Kašliareň (nesuchoňovský obrázok zo Slovenska)

A predsa sme sprayeri (con brio o ozónovej diere)

Obrazová príloha

Menný register